Bijna elke week vraagt iemand of we hun MVP willen bouwen in ruil voor aandelen. De pitch is altijd dezelfde: "we hebben geen cash, maar we hebben 3% van iets dat miljoenen waard wordt."
We zeggen nee. Altijd. Hier waarom, op volgorde van belang.
1. Equity-vendors stoppen met eerlijk zijn
Een betaalde vendor vertelt je dat je idee fout is. Een equity-vendor heeft een hypotheek op het idee dat je gelijk hebt. Als we een stukje van je bedrijf bezitten, zullen we — bewust of niet — toegeven aan je slechte calls omdat tegenspraak de relatie én de aandelen tegelijk in gevaar brengt. Je €5k/maand freelancer vertelt je dat je homepage copy je doodmaakt. Je equity partner is het er "eigenlijk best mee eens."
2. De rekensom klopt voor beide kanten niet
Een typische equity-voor-MVP deal is "bouw gratis, krijg 3-5%." De MVP kost ons €25-60k senior engineering. Als je bedrijf over 3 jaar €1M waard is, is onze 3% €30k — gelijk aan of minder dan wat we hebben uitgesteld. Als je €100M raakt, maakten we €3M, maar de meeste bedrijven doen dat niet. De verwachte waarde van de equity is grofweg de cash die we hadden gerekend, op 3 jaar uitgesteld, met al het risico bij ons.
Voor jou: je betaalt met de duurste valuta die je hebt. Een 3% stukje vandaag is veel meer waard als je bedrijf slaagt dan de €25-60k die we anders hadden gerekend.
3. We kunnen niet veel dingen tegelijk zijn voor veel bedrijven op equity
Als we stukjes van vijf bedrijven bezitten, kunnen we niet focussen. We kunnen geen echte partner zijn voor een van hen. We worden een lage-prioriteit-wachtrij. De klanten die ons cash betalen krijgen onze vrijdag-demo-cadens en 24-uurs Slack-respons. Equity-klanten krijgen wat overblijft.
4. Er is een betere deal die we altijd aanbieden
Als je idee goed is en je geen cash hebt, doen we een Audit voor halve prijs (nog steeds cash) en gebruiken het audit-prototype als je fundraising demo. Dat is een 2-weken engagement dat je werkende code geeft om aan investeerders te laten zien. Als je raise — we leren elkaar kennen. Als je niet raise — je hebt een werkend prototype en we zijn betaald.
Dat is de deal. We doen 'm drie of vier keer per jaar.
Wanneer we equity zouden overwegen
Eerlijk: nooit als enige compensatie. Soms als kicker bovenop cash, als de founder iemand is met wie we in een foxhole willen zitten. Maar de cash moet onze tijd dekken op marktprijs. De equity is een gok, geen salaris.
De versie hiervan in jouw inbox
Als je recent een "equity-only" aanvraag stuurde en een beleefde nee terugkreeg — dit was de langere redenering. Niets persoonlijks. De structuur werkt gewoon niet, en we zeggen dat liever nu dan dat we over zes maanden een deal hebben die we betreuren.